Kehebatan motorsikal 2 lejang
Assalamualaikum
Hari ini saya mengahabiskan masa (haha.. membuang masa sebenarnya) dengan kawan saya, Nah Qashri. Hm.. saya pegi tengok wayang dengan dia sebab dia masih cuti. Kami pergi cinema naik motor. Saya macam biase la, Yamaha 135LC. Motor dia, Suzuki RG sport 110.
Suzuki RG sport 110. Enjin 110cc 2 lejang. Fuel tank 5.2L... Hm.. Motor ney motor 2 lejang model lama tapi masih lagi dalam keadaan yang baik.
Okey.. Sebenarnya saya hari ini teruja sedikit dengan enjin 2 lejang ney. Walaupun enjin 110cc, tetap acceleration (pecutan)-nya jauh lebih baik daripada motor saya yang bergelar 'King of Moped'. Saya dan dia beberapa kali membuat 'Drag Race'. Yamaha 135LC vs Suzuki RG Sport 110. Well... keputusannya Suzuki RG Sport ney yang menang pada akhirnya.
Pada awalnya saya yang menang (Headstart) tetapi selepas menukar Gear ke-4, Suzuki RG Sport memotong dengan pantasnya. Woah... Saya agak terkejut disitu... Pada pendapat saya, kemenangan itu disebabkan Suzuki RGSport ada 5 Gear dan berenjin 2 lejang. Hm.. Yamaha 135LC saya cuma ada 4 Gear je. Walaupun Enjin 4 lejang saya bersaiz lebih besar CC-nya, tetap tak dapat menandingi enjin 2 lejang yang hanya 110cc.
Apabila saya bersebelahan dengannya dan memulas minyak sehabisnya, saya masih tidak dapat memotong dia dan dia pun tak dapat meninggalkan saya dibelakang. So, Topspeed Suzuki RG Sport dan Yamaha 135LC adalah sama iaitu 112 kmph.
Untuk pecutan, enjin 2 lejang memang hebat tetapi saya tetap dengan pendirian saya meng-recommend-kan motor berenjin 4 lejang. Well, nak buat apa pun kalau acceleration je hebat tetapi bab kos minyak tinggi.
Kehebatan motorsikal 2 lejang
Reviewed by Unknown
on
10:26 PTG
Rating:

assalamualaikum,
BalasPadamYamaha LC135 - 11.3 HP = RPM 8000
Suzuki RG Sport 110 - 14.3 HP = RPM 7500
bezakan? nk compare 2 stroke dgn 4 stroke mmg xboleh... even KRR 150 boleh kejar ninja 250...
horsepower (HP) 2 stroke hampir 2 kali ganda dari 4 stroke..
tp.... ad baik bruk..
2Stroke
- Acceleration tinggi
- Top tinggi
- Mudah utk setting
- Pengunaan minyak yg agak kuat
- Pengunaan 2T
- Pengeluaran asap yg banyak
- Tidak boleh kekal pada kelajuan tinggi utk masa yg lama
- Bunyi yang membingitkan
4Stroke
- Jimat minyak
- X menggunakan 2T
- Low maintenance
- Kurang sikit kelajuan
- boleh maintain kelajuan tinggi(Liquid Cool model)
- Bunyi yg menyenangkan
apa2 pun..setiap orangkan ada pendapat masing2... both type good.....
peace ^^,V
insyaAllah kalau ada rezeki pkai FZ nnti...rasakan kuasanya...bab laju xlaju mana la.... jimat? full tank 350km++...speed? saya maintain 120 km/j
puas hati...hehe.... tp kt highway makan asap KRR dgn RXZ...
trima kaseh untuk komen kt atas.. tak kesah la FZ xselaju RXZ and KRR yg penting kos maintenance jimat dan memudahkan.. FZ tetap menjadi pujaan hati.. haha
Padamsama2....good2.... saya dalam setahu lagi nak upgrade dah..hehehe.... insyaAllah.. kalau ad rezeki...
PadamMcm mane nk laju kat rg sport 110 lgy ye,sbb nk msuk sprintest lwan 125z,rxz,pnther,lc semua power,tnjuk ajar skit bgy yg taw
BalasPadamAxelo terbaik...... slalu kena sayo ngan moto laen
BalasPadamAxelo terbaik...... slalu kena sayo ngan moto laen
BalasPadamAxelo terbaik...... slalu kena sayo ngan moto laen
BalasPadamAxelo terbaik...... slalu kena sayo ngan moto laen
BalasPadamSize sporcket APA yg sesuai untuk rg sport untuk main long
BalasPadam